• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Gołcza - blog nieoficjalny

Witaj na stronie poświęconej gminie Gołcza (powiat miechowski) Cieszymy się że zawędrowałeś tutaj. Możesz zapoznać się z aktualnymi informacjami o gminie Gołcza. Staramy się podpowiadać władzy co czyni dobrze a co źle, rysować społeczny obraz zaistniałych sytuacji, odpowiadać sobie na pytania w jakim kierunku idzie nasza gmina i czy jest to właściwy kierunek. Naszym celem jest przyczynienie się do rzeczywistego rozwój gminy, dlatego też uważnie przyglądamy się władzy i patrzymy jej na ręce. Można nas nazwać Gabinetem Cieni, w swojej działalności skupiamy się przede wszystkim na internetowej działalności publicystycznej. Obecnie nasz Gabinet liczy czterech czynnie działających członków. Jeśli chcesz się do nas przyłączyć, wypowiedzieć, skomentować artykuł, napisać własne spostrzeżenia wyślij go na grupę dyskusyjną golcza@googlegroups.com (adres www grupy). Zapraszamy również na nasze strony: - najbardziej popularny blog: http://golcza.blog.onet.pl/ - http://www.facebook.com/pages/Gmina-Golcza-strona-nieoficjalna/281126617974?ref=mf . - http://golcza.blip.pl/ - http://golcza.blogi.pl/ Im będzie nas więcej tym nasz głos będzie donośniejszy. Miłej lektury W.Rogaliński "Prawdziwa cnota krytyk się nie boi." (I. Krasicki)

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Promocja na 102 gmina Charsznica vs. gmina...

  Jako, że miałem przyjemność mieszkać kilka lat w gminie Gołcza a obecnie mieszkam w Charsznicy pozwolę sobie na kilka słów refleksji na temat działań promocyjnych w obu tych gminach. Co jest łączy a co dzieli w sferze działań promocyjnych. Które z działań powinny być bardziej promowane i dlaczego. Jakie są niewykorzystane potencjały tych gmin. Dlaczego gmina Gołcza ma problemy ze swoim wizerunkiem od tylu lat zarówna wśród swojej lokalnej społeczności oraz na zewnątrz. W jakim kierunku powinny iść działania promocyjne w Gołczy aby dogoniła swoich sąsiadów (czytaj Charsznica, Racławice, Kozłów, Książ Wielki). Odpowiedzi na te pytanie znajdziecie w moim artykule.

            Porównanie tych dwóch gmin na płaszczyźnie działań promocyjnych wydaje się być jak najbardziej trafne. Są to gminy typowo rolnicze, sąsiadujące, współpracujące z tego samego regionu. Budżetowo i obszarowo bardzo zbliżone. A jednak różni je wiele.

            Zapoznałem się z dokumentem opisującym plan rozwoju w gminie. Dość mocno krytykowany na tym blogu i faktycznie takie podejście do promocji nie wskazuje na realne osiągnięcie stawianych celów.     

            Zmierzenie się z tematyką promocji przez obie gminy zasługuje na wielki plus. Jest to oddolna inicjatywna samorządowa nienarzucana przez administrację centralną. Żaden z aktów prawnych określających funkcjonowanie samorządu nie nakłąda takiego obowiązku. Ale czy same działania promocyjne są trafne?

            Podstawowy cel, jakiemu ma służyć promocja to osiągnięcie założonych celów gospodarczych. Akceptujemy koszty związane z promocją pod warunkiem, że efekty będą większe od poniesionych nakładów w szczególności finansowych. Promocja pozwala na kształtowanie wizerunku gminy, może go całkowicie odmienić pod warunkiem, że będzie długotrwale i konsekwentnie prowadzona. Tym samym nieumiejętnie stosowana może go pogorszyć. Głównym zadaniem używanie takiego narzędzia jak promocja jest pokazywanie realnych możliwości, promocja sama w sobie ich nie tworzy – i o tym należy pamiętać.

            Promocja powinna być ściśle powiązana ze strategią rozwoju gminy, powinna oferować rzeczywiste zasoby i możliwości a nie czystą ułudę.

            Postaram odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań, jakie władze powinny same sobie postawić przed zajmowaniem się działaniami promocyjnymi:

1)      Jak gmina ma się rozwijać i w jakim kierunku podążać?

Główny cel to zaspokojenie potrzeb lokalnej społeczności poprzez przyciągnięcie inwestorów, którzy utworzą nowe miejsca pracy, rozwój infrastrukturalny zapewniający minimum tzn. drogi i  kanalizację. itd.

a)      Gmina Gołacza powinna przyjąć jedną ze strategii,  pierwsza to przyciągamy firmy typu istniejący zakład utylizacji, jak np. pozwalamy na utworzenie wysypiska śmieci (z wielkim pożytkiem ekonomicznym dla powiatu i sąsiadów) wraz ze spalarnią, krematorium lub zakłady produkujące masę bitumiczną lub skrzętnie ukrywać fakt istnienia bakutilu i zachowujemy się tak jakby nie było żadnego problemu. Tutaj odpowiedź jest oczywistą jak gmina zachowywała się przez wiele lat i jak zachowuje się obecnie.

b)      Gminie Charsznica udało się stworzyć coś unikalnego mianowicie każdy w Polsce wie gdzie istnieje zagłębie kapuściane. Rolnicy nie mają problemy ze zbyciem towaru, czy półproduktów albo gotowych produktów, każdy kto zajmuje się biznesem kapuścianym chce współpracować z Charsznicą.

 

2)      Jakiego rodzaju działalność chcemy wspierać i jakie firmy przyciągać do naszych gmin?

a)      Gmina Gołczy przy obecnej strategii nie ma chyba wielkiego pola do popisu. Odpowiedź znajduje się w pkt 1.

b)      Gmina Charsznica poprzez zastosowanie konsekwentnej polityki promocji może śmiało stawiać na rozwój rolnictwa wyspecjalizowanego.

3)      Jakie są nasze mocne strony?

a)      Gmina Gołcza – przyszła baza sportowa, zespół pieśni i tańca, pomniki przyrody i stare kościoły

b)      Gmina Charsznica – oczywiście lokalny produkt kapusta, posterunek policji, stacja kolejowa, baza sportowa, dobre zaplecze rekreacyjne – basen, siłownia, sauna.

4)      Jakie są nasze słabe strony?

a)      Gmina Gołcza – brak posterunku policji, słaby transport publiczny, drogi.

b)      Gmina Charsznica – nie efektywne wykorzystanie stacji PKP jako punktu przeładunkowego dla firm  

5)      Co mamy do zaoferowanie czego nie mają inni?

a)      Gmina Gołcza – dobre warunki dla firm utylizacyjnych

b)      Gmina Gołcza – oczywiście kapusta.

6)      Czy działania promocyjne oferują realne zasoby i możliwości?

a)      Gmina Gołcza – turystyka czy agroturystyka czy to jest realna możliwość?

b)      Gmina Charsznica – kapista jest jak najbardziej realna

 

      Charsznica co roku organizuje znane ca cała Polskę Dni Kapusty.  Takie działanie korzystanie wpływa na reklamę poprzez imprezy około „kapuściane”. Gmina Gołcza nie potrafi lub z jakiś względów nie chce, nie może? zespolić poprzez podobne działania sowich mieszkańców, ciężko wobec czego jest realnie wyjść z promowaniem na świat.

Należy podkreślić, że promocja nie zamyka się w wydaniu kolorowych folderów.

    Mi pozostaje tylko cieszyć się z trafnych wyborów życiowych. Mam nadzieję, że obecnej władzy w Gołczy uda się zniwelować wielkie zaniedbania poczynione przez poprzedników.

 

Zapraszam do dyskusji. Ja uważacie, jak waszym zdaniem powinna wyglądać skuteczna i realna promocja gmin?  

 

~morfeusz

04 marca 2010   Komentarze (1)
gołcza   pormocja   charsznica  
research paper
12 września 2011 o 10:14
Jest to jeden z najciekawszych blogów, które czytam! Dziękuję za waszą pracę!

Dodaj komentarz

Golcza | Blogi