Promocja na 102 gmina Charsznica vs. gmina...
Jako, że miałem przyjemność mieszkać kilka lat w gminie Gołcza a obecnie mieszkam w Charsznicy pozwolę sobie na kilka słów refleksji na temat działań promocyjnych w obu tych gminach. Co jest łączy a co dzieli w sferze działań promocyjnych. Które z działań powinny być bardziej promowane i dlaczego. Jakie są niewykorzystane potencjały tych gmin. Dlaczego gmina Gołcza ma problemy ze swoim wizerunkiem od tylu lat zarówna wśród swojej lokalnej społeczności oraz na zewnątrz. W jakim kierunku powinny iść działania promocyjne w Gołczy aby dogoniła swoich sąsiadów (czytaj Charsznica, Racławice, Kozłów, Książ Wielki). Odpowiedzi na te pytanie znajdziecie w moim artykule.
Porównanie tych dwóch gmin na płaszczyźnie działań promocyjnych wydaje się być jak najbardziej trafne. Są to gminy typowo rolnicze, sąsiadujące, współpracujące z tego samego regionu. Budżetowo i obszarowo bardzo zbliżone. A jednak różni je wiele.
Zapoznałem się z dokumentem opisującym plan rozwoju w gminie. Dość mocno krytykowany na tym blogu i faktycznie takie podejście do promocji nie wskazuje na realne osiągnięcie stawianych celów.
Zmierzenie się z tematyką promocji przez obie gminy zasługuje na wielki plus. Jest to oddolna inicjatywna samorządowa nienarzucana przez administrację centralną. Żaden z aktów prawnych określających funkcjonowanie samorządu nie nakłąda takiego obowiązku. Ale czy same działania promocyjne są trafne?
Podstawowy cel, jakiemu ma służyć promocja to osiągnięcie założonych celów gospodarczych. Akceptujemy koszty związane z promocją pod warunkiem, że efekty będą większe od poniesionych nakładów w szczególności finansowych. Promocja pozwala na kształtowanie wizerunku gminy, może go całkowicie odmienić pod warunkiem, że będzie długotrwale i konsekwentnie prowadzona. Tym samym nieumiejętnie stosowana może go pogorszyć. Głównym zadaniem używanie takiego narzędzia jak promocja jest pokazywanie realnych możliwości, promocja sama w sobie ich nie tworzy – i o tym należy pamiętać.
Promocja powinna być ściśle powiązana ze strategią rozwoju gminy, powinna oferować rzeczywiste zasoby i możliwości a nie czystą ułudę.
Postaram odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań, jakie władze powinny same sobie postawić przed zajmowaniem się działaniami promocyjnymi:
1) Jak gmina ma się rozwijać i w jakim kierunku podążać?
Główny cel to zaspokojenie potrzeb lokalnej społeczności poprzez przyciągnięcie inwestorów, którzy utworzą nowe miejsca pracy, rozwój infrastrukturalny zapewniający minimum tzn. drogi i kanalizację. itd.
a) Gmina Gołacza powinna przyjąć jedną ze strategii, pierwsza to przyciągamy firmy typu istniejący zakład utylizacji, jak np. pozwalamy na utworzenie wysypiska śmieci (z wielkim pożytkiem ekonomicznym dla powiatu i sąsiadów) wraz ze spalarnią, krematorium lub zakłady produkujące masę bitumiczną lub skrzętnie ukrywać fakt istnienia bakutilu i zachowujemy się tak jakby nie było żadnego problemu. Tutaj odpowiedź jest oczywistą jak gmina zachowywała się przez wiele lat i jak zachowuje się obecnie.
b) Gminie Charsznica udało się stworzyć coś unikalnego mianowicie każdy w Polsce wie gdzie istnieje zagłębie kapuściane. Rolnicy nie mają problemy ze zbyciem towaru, czy półproduktów albo gotowych produktów, każdy kto zajmuje się biznesem kapuścianym chce współpracować z Charsznicą.
2) Jakiego rodzaju działalność chcemy wspierać i jakie firmy przyciągać do naszych gmin?
a) Gmina Gołczy przy obecnej strategii nie ma chyba wielkiego pola do popisu. Odpowiedź znajduje się w pkt 1.
b) Gmina Charsznica poprzez zastosowanie konsekwentnej polityki promocji może śmiało stawiać na rozwój rolnictwa wyspecjalizowanego.
3) Jakie są nasze mocne strony?
a) Gmina Gołcza – przyszła baza sportowa, zespół pieśni i tańca, pomniki przyrody i stare kościoły
b) Gmina Charsznica – oczywiście lokalny produkt kapusta, posterunek policji, stacja kolejowa, baza sportowa, dobre zaplecze rekreacyjne – basen, siłownia, sauna.
4) Jakie są nasze słabe strony?
a) Gmina Gołcza – brak posterunku policji, słaby transport publiczny, drogi.
b) Gmina Charsznica – nie efektywne wykorzystanie stacji PKP jako punktu przeładunkowego dla firm
5) Co mamy do zaoferowanie czego nie mają inni?
a) Gmina Gołcza – dobre warunki dla firm utylizacyjnych
b) Gmina Gołcza – oczywiście kapusta.
6) Czy działania promocyjne oferują realne zasoby i możliwości?
a) Gmina Gołcza – turystyka czy agroturystyka czy to jest realna możliwość?
b) Gmina Charsznica – kapista jest jak najbardziej realna
Charsznica co roku organizuje znane ca cała Polskę Dni Kapusty. Takie działanie korzystanie wpływa na reklamę poprzez imprezy około „kapuściane”. Gmina Gołcza nie potrafi lub z jakiś względów nie chce, nie może? zespolić poprzez podobne działania sowich mieszkańców, ciężko wobec czego jest realnie wyjść z promowaniem na świat.
Należy podkreślić, że promocja nie zamyka się w wydaniu kolorowych folderów.
Mi pozostaje tylko cieszyć się z trafnych wyborów życiowych. Mam nadzieję, że obecnej władzy w Gołczy uda się zniwelować wielkie zaniedbania poczynione przez poprzedników.
Zapraszam do dyskusji. Ja uważacie, jak waszym zdaniem powinna wyglądać skuteczna i realna promocja gmin?
~morfeusz